Published paper:

  • A. Eampraserth, K. Mekhabanchakij, N. Jeerangsuwan “Industry-Driven Approach To Computer Networks Course Design in Thai Universities,” he OAR International Conference 2011: Educational Leadership, Technology Innovations, Knowledge Innovation and Cultural Diversity, April 25-27, 2011 Phuket Thailand

  • A. Eampraserth, K. Mekhabanchakij “ Competency Gap Evaluation Model for Computer Networks Profession: Bridging the Gap between Undergraduate Education and Industry Workforce Expectation,” International Journal of the Computer, the Internet and Management (JCIM), Vol.20 No.2, pp. 44-50.

 

Research Interests:

  • Computer Network Curriculum
  • Competency Gap Analysis
 
 

Dissertation Title: การสร้างแบบจำลองการประเมินความห่างสมรรถนะบนพื้นฐานการศึกษาระดับปริญญาตรีของไทย ในสาขาเครือข่ายคอมพิวเตอร์และมาตรฐานอุตสาหกรรมและความคาดหวังแรงงานของบุคคล

Modeling a Competency Gap Evaluation Based on Thai Undergraduate Education in Computer Networks, Industry Standard, and Workforce Expectation

 

 

Advisor: ดร.กิตติมา เมฆาบัญชากิจ

 

 

บทคัดย่อ

งานวิจัยนี้ได้พัฒนาการสร้างแบบจeลองการประเมินความห่างสมรรถนะบนพื้นฐานการศึกษาระดับปริญญาตรีของไทยในสาขาเครือข่ายคอมพิวเตอร์และมาตรฐานอุตสาหกรรมและความคาดหวังแรงงานของบุคลากรซึ่งมีวัตถุประสงค์ดังนี้
(1) เพื่อศึกษาความต้องการขององค์กรธุรกิจและสถาบันการศึกษาที่เกี่ยวข้องโดยตรงกับวิชาชีพเครือข่ายคอมพิวเตอร์ในประเทศไทย
(2) เพื่อศึกษามาตรฐานวิชาชีพเครือข่ายคอมพิวเตอร์และกรอบแนวความคิดของแบบ จำลองสมรรถนะ (Competency Model)
(3) เพื่อพัฒนาแบบจำลองการประเมินความห่างสมรรถนะระหว่างความต้องการขององค์กรธุรกิจและสถาบันการศึกษาหลักสูตรการเรียนการสอนระดับปริญญาตรีในประเทศไทย (Academic Competency) ตามมาตรฐานวิชาชีพเครือข่ายคอมพิวเตอร์ (Industry-Sector Technical Competencies)
วิธีดำเนินการวิจัยสำรวจสถาบันอุดมศึกษาและกลุ่มวิชาเครือข่ายคอมพิวเตอร์ตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติ (TQF) องค์กรธุรกิจตำแหน่งวิชาชีพด้านเครือข่าย
คอมพิวเตอร์เปรียบเทียบกับมาตรฐานวิชาชีพ (EUCIP) ใช้วิธีวิจัยเชิงบรรยาย (Descriptive Research) และการวิจัยเชิงสำรวจ (Survey Research) ประกอบด้วยประชากร 2 กลุ่มคือกลุ่มสถาบันอุดมศึกษาจำนวน 70 แห่ง ตัวอย่างข้อมูลเช่น ผู้บริหารหลักสูตร อาจารย์และนักศึกษา และกลุ่มองค์กรธุรกิจในประเทศไทยจำนวน 114 แห่ง ตัวอย่างเช่น ผู้บริหารและพนักงานตำแหน่งวิชาชีพด้านเครือข่ายคอมพิวเตอร์ เครื่องมือในการวิจัยใช้แบบสำรวจเพื่อเก็บรวบรวมข้อมูลและโปรแกรมวิเคราะห์ข้อมูลเพื่อจัดทำสถิติและสร้างแบบจำลองการประเมินความห่างสมรรถนะและสรุปขั้นตอนการวิจัยดังนี้

  1. - ศึกษาอุดมศึกษาด้านเครือข่ายคอมพิวเตอร์
  2. - ศึกษาและวิเคราะห์เกี่ยวกับองค์ความรู้และสมรรถนะ
  3. - สำรวจอุดมศึกษาด้านเครือข่ายคอมพิวเตอร์ในประเทศไทย
  4. - สำรวจความต้องการภาคอุตสาหกรรม
  5. - สร้างแบบจำลองการประเมินความห่างสมรรถนะ

ผลของการวิจัยได้โปรแกรม CGAM (Competency Gap Analysis Modeling) เป็นแบบจำลองการประเมินความห่างสมรรถนะ และผลลัพธ์ที่ได้แสดงในแบบจำลองของผังกราฟฟิกส์ความห่างสมรรถนะและกราฟในแต่ละกลุ่มมหาวิทยาลัย และตำแหน่งวิชาชีพผู้ดูแลระบบเครือข่าย (Cisco) เมื่อเปรียบเทียบกับมาตรฐานวิชาชีพ (EUCIP) สำหรับผลลัพธ์ที่ได้จะเป็นประโยชน์ต่อสถาบันการศึกษา นักศึกษาและองค์กรธุรกิจรวมถึงหน่วยงานที่ต้องการทราบความห่างสมรรถนะเมื่อเทียบกับมาตรฐานใดๆ เพื่อเป็นแนวทางในการปรับความห่างสมรรถนะให้ลดลงหรือเทียบเท่ากับมาตรฐาน วิธีการจัดกลุ่มข้อมูลใช้เทคนิคการทำเหมืองข้อมูลสำหรับเปรียบเทียบอัลกอริทึมซึ่งเป็นกระบวนการกลั่นกรองข้อมูลจากฐานข้อมูลที่กำหนด โดยเปรียบเทียบจากความหมายหรือกลุ่มข้อมูลที่สัมพันธ์กัน ในรูปแบบการวิเคราะห์กลุ่มข้อมูล (Cluster Analysis) โดยใช้หลักการจัดกลุ่มข้อมูลแบบเข้าก่อนออกก่อน (First In First Out)

 

 

ABSTRACT

This research develops a Competency Gap Evaluation Model of Thai Bachelor’s Degree in Computer Network and industrial standard competency and personnel’s labor expectation. The objectives is

1. To explore the requirements of business organizations and Thailand computer network profession Academic Institutes

2. To study Industry-Sector Technical Competencies and Framework Form

3. To develop Competency Gap Evaluation Model between business organizations requirements and Thai Academics Competency in bachelor’s degree level, be in line with Industry-Sector Technical Competencies



The methodology of this research is Descriptive Research and Survey Research in Higher Education Academic Institutes which teach computer network program in Thailand Qualification Framework, compare with European Certification Informatics Professionals (EUCIP). There are 2 groups sample, one is 70 Higher Education Institutes that collect data from Curriculum managers, instructors and students. The other is 114 business organizations that survey data from both Executive managers and computer network personnel. Use Survey form as Research tool to collect information data and analyst the data for create a model to evaluate competency gap, the step of research is


- Study computer network in Higher Education Level

- Study and analyst Knowledge Management and Competencies

- Explore computer network in Higher Education in Thailand

- Explore industry competencies requirements

- Develop a Competency Gap Evaluation Model

The research develop a program CGAM (Competency Gap Analysis Model) to evaluate competency gap and show the result in graphic form of competency gap in each university groups and computer network system control profession(Cisco), when compare with EUCIP. The research results could be helpful for Academic Institutes, students and business organizations include other sectors which need to know Competency Gap when comparing with another standard. And use as direction to adjust competency gap to increase or same as the standard. Use Data Mining for classify data group, compare algorithm that is a screen data process from specific database by comparing from definition or related data group. Use Cluster Analysis and First In First Out to form into groups.