Members of Learning Innovation Technology Lab

 

 

 

Research Interests:

  • Ontology
  • Planned behavior

Published paper:

  • Patarawat Pitiwan, Anongnart Srivihok, Thepparit Banditwatanawong and Surasak Mungsing. “Developing an Ontology Based on Theory of Planned Behavior”, INFORMATION Vol. 21 Number 7, pp.1933-1942.

 

Dissertation Title:   การพัฒนาออนโทโลจีจากทฤษฎีพฤติกรรมตามแผนเพื่อให้สอดคล้องกับรูปแบบการเรียนของกลุ่มผู้เรียน(Developing Ontology from the Theory of Planned Behavior to be Consistent with the Learning Styles of Students)

Advisor: ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.สุรศักดิ์ มังสิงห์

Co-Advisor: ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.เทพฤทธิ์ บัณฑิตวัฒนาวงศ์ และ รองศาสตราจารย์ ดร.อนงค์นาฏ ศรีวิหก

 

 

บทคัดย่อ

ทฤษฎีพฤติกรรมตามแผนระบุว่าความตั้งใจเป็นปัจจัยที่นำไปสู่การกระทำพฤติกรรมนั้นๆ ซึ่งหมายถึงความตั้งใจมีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกแสดงหรือไม่แสดงพฤติกรรม ตัวอย่างเช่นความตั้งใจในการศึกษาต่อต่างประเทศจะส่งผลให้ผู้เรียนตัดสินใจลงทะเบียนสอบชิงทุนการศึกษาต่อต่างประเทศ ทั้งนี้ความตั้งใจที่มีผลต่อการกระทำพฤติกรรมใดๆ เป็นความตั้งใจที่ได้รับอิทธิพลจากปัจจัยหลักสามปัจจัยได้แก่ 1) ทัศนคติของพฤติกรรมนั้นๆ 2) บรรทัดฐานที่เกี่ยวกับพฤติกรรมนั้นๆ เป็นปัจจัยภายนอกที่ทำให้เกิดปรากฎการณ์การคล้อยตามความคิด 3) ความมั่นใจที่จะกระทำพฤติกรรมนั้นๆ ดังนั้นกล่าวโดยสรุปความตั้งใจช่วยส่งเสริมให้เกิดพฤติกรรมนั้นๆ จากคำนิยามทฤษฎีพฤติกรรมตามแผนดังกล่าว นำไปสู่ปัญหาการวิจัยดังนี้ "ในระหว่างกระบวนการพัฒนาอีเลิร์นนิงที่นำสามปัจจัยหลักของทฤษฎีพฤติกรรมตามแผนมาใช้เพื่อกำหนดแนวทางการพัฒนา ปัจจัยหลักทั้งสามปัจจัยจะประกอบไปด้วยปัจจัยรองที่มีคุณลักษณะอย่างไร" ขั้นต่อมาปัญหางานวิจัยถูกปรับเปลี่ยนให้กลายเป็นวัตถุประสงค์สองประการ วัตถุประสงค์ประการแรกคือเพื่อพัฒนาออนโทโลจีของส่วนประกอบอีเลิร์นนิงโดยใช้ทฤษฎีพฤติกรรมตามแผน และวัตถุประสงค์ประการที่สองได้แก่เพื่อพัฒนาแบบตรวจสอบรายการของการจัดการเรียนการสอนอีเลิร์นนิงโดยใช้ทฤษฎีพฤติกรรมตามแผน เพื่อให้มีส่วนประกอบครบถ้วนตามที่ระบุในออนโทโลจีทั้งนี้เพื่อให้การดำเนินการวิจัยบรรลุวัตถุประสงค์ประการแรก ผู้วิจัยใช้แนวคิดวิศวกรรมออนโทโลจีในการออกแบบโครงสร้างออนโทโลจีของส่วนประกอบอีเลิร์นนิงโดยใช้ทฤษฎีพฤติกรรมตาม แผน และผลการดำเนินการวิจัยประกอบไปด้วยคลาสและจำนวนซับคลาสดังนี้ 1) คลาสทัศนคติต่อการกระทำพฤติกรรม (Attitude Toward the Behavior) มี 7 ซับคลาส 2) คลาสการคล้อยตามกลุ่มอ้างอิง (Subjective Norm) 6 ซับคลาส และ 3) คลาสการรับรู้ในการควบคุมพฤติกรรม (Perceived Behavioral Control) 9 ซับคลาส และผลประเมินความถูกต้องของออนโทโลจีจากผู้เชี่ยวชาญ 3 ท่าน แสดงให้เห็นว่าการออกแบบออนโทโลจีมีความถูกต้องอยู่ในระดับดี (ค่าเฉเลี่ย = 3.75) สำหรับการดำเนินการวิจัยเพื่อบรรลุวัตถุประสงค์ประการที่สอง ผู้วิจัยใช้การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน(Confirmatory Factor Analysis: CFA) เป็นเครื่องมือพัฒนาแบบตรวจสอบรายการของการจัดการเรียนการสอนอีเลิร์นนิงโดยใช้ทฤษฎีพฤติกรรมตามแผน ซึ่งผลวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันขององค์ประกอบทัศนคติต่อการกระทำพฤติกรรม แสดงค่า X2 p = 0.103, Chi-square / df = 2.412, GFI = 0.911, AGFI = 0.903, CFI = 0.964, และ RMSEA = 0.044 สำหรับผลวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันขององค์ประกอบการคล้อยตามกลุ่มอ้างอิงแสดงค่า X2 p = 0.154, Chi-square / df = 2.032, GFI = 0.912, AGFI = 0.901, CFI = 0.954, และ RMSEA = 0.022 และผลวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันขององค์ประกอบการรับรู้ในการควบคุมพฤติกรรมแสดงค่า X2 p = 0.187, Chi-square / df = 2.765, GFI = 0.914, AGFI = 0.903, CFI = 0.956, และ RMSEA = 0.143 จากค่าสถิติของทั้งสามองค์ประกอบ เป็นการยืนยันความถูกต้องในการออกแบบโครงสร้างออนโทโลจี หมายความว่าออนโทโลจีและส่วนประกอบดังกล่าวสามารถนำไปใช้ตรวจสอบรายการของการจัดการเรียนการสอนอีเลิร์นนิงโดยใช้ทฤษฎีพฤติกรรมตามแผน เพื่อให้มีส่วนประกอบครบถ้วนตามที่ระบุในออนโทโลจีีส่วนประกอบครบถ้วนตามที่ระบุในออนโทโลจี

 

 

ABSTRACT

The theory of planned behavior states that an intention leads to behavior. For further explanation, the intention is an influence with a decision either behave or does not behave a specific behavior. The following sentence is an example of intention and behavior; "having an intention to study aboard leads student strongly decide to register in a qualifying examination in order to get the study aboard scholarship." Three main factors influence the intentions, these are 1) attitude a specific behavior 2) subjective norm, and it is an external factor causing a situation calls conformable thinking. 3) feeling confidence in oneself to showing a specific behavior. Thus, by this summary, it can say that "a strong intention comes along with a big chance for showing a specific behavior." From the theory of planned behavior, an arising research problem shows by this following; during the process of developing e-Learning that set and guided by three main factors of a theory of planned behavior. What are the factors for each main factor of a theory of planned behavior (i.e., sub-factor) which represent as components of developed e-Learning? The next step of this thesis research is transforming the research problem to an objective. So, this thesis has two objectives; the first objective is to develop an ontology of e-Learning components by using the theory of planned behavior. Also, the second objective is to develop a checklist form of e-Learning class by using the theory of planned behavior in order to completely comprising components as listed in the ontology. The research methodology for the first objective is a concept of ontology engineering that use to design the ontology structure of e-Learning components by using the theory of planned behavior. The results comprise of classes and subclasses by these following: 1) A class of attitude toward the behavior with seven subclasses. 2) A class of Subjective norm, six subclasses. 3) A class of Perceived Behavioral Control, nine subclasses. The results of accuracy evaluation by three experts show a design of ontology reach a good level (𝑥̅ = 3.75). According to a second objective, a researcher used Confirmatory Factor Analysis: CFA as a tool for developing a checklist form of e-Learning class by using the theory of planned behavior in order
to completely comprising components as listed in the ontology. With using this tool in a part of Attitude toward the Behavior component, the results show X2 p = 0.103, Chi-square / df = 2.412, GFI = 0.911, AGFI = 0.903, CFI = 0.964, and RMSEA = 0.044. The results in a part of subjective norm component show X2 p = 0.154, Chi-square / df = 2.032, GFI = 0.912, AGFI = 0.901, CFI = 0.954, and RMSEA = 0.022. The last part of the thesis research is the third component of the theory of planned behavior that calls Perceived Behavioral Control. The results for this part show X2 p = 0.187, Chi-square / df = 2.765, GFI = 0.914, AGFI = 0.903, CFI = 0.956, and RMSEA = 0.143. These three results are a statistical data can guarantee the accuracy of a designed ontology. The summarizes for this research shows an ontology includes its components can apply as a checklist form of e-Learning class by using the theory of planned behavior in order to completely comprising components as listed in the ontology.