Members of Learning Innovation Technology Lab

 

Research Interests:

  • Quality of Learning Objects

Published paper:

  • สาวิตรี จูเจี่ย และ ประสงค์ ปราณีตพลกรัง การศึกษาพฤติการยอมรับอีเลิร์นนิงและอีติวเตอร์ริง ของอาจารย์และนักศืกษาในมหาวิทยาลัยภาครัฐ (A Study of Acceptance Behavior on e-Learning and e-Tutoring for Instructors and Students of the Public Universities in Thailand) , The 7th National Conference on Computing and Information Technology (NCCIT 2011).
  • สาวิตรี จูเจี่ย และ สุรศักดิ์ มังสิงห์ "แนวคิดพื้นฐานของตัวชี้วัดคุณภาพสารสนเทศ” วารสารมหาวิทยาลัยนเรศวร: วิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี ปีที่ 24 ฉบับที่ 3 ประจำเดือนกันยายน – ธันวาคม 2559
  • สาวิตรี จูเจี่ย และ สุรศักดิ์ มังสิงห์ "การพัฒนาตัวชี้วัดคุณภาพคุณภาพเลิร์นนิ่งอ็อบเจ็กต์” วารสาร มข. (ฉบับบัณฑิตศึกษา) สาขามนุษยศาสตรและสังคมศาสตร์ ฉบับที่ 3 (กันยายน – ธันวาคม 2560).
  • สาวิตรี จูเจี่ย และ สุรศักดิ์ มังสิงห์ "การพัฒนาตัวชี้วัดและระบบประเมินคุณภาพคุณภาพเลิร์นนิ่งอ็อบเจ็กต์” วารสารศรีปทุมปริทัศน์ : ปีที่ 9 (มกราคม – ธันวาคม 2560).
  • Sawitree jujia  and Surasak Mungsing.(2020). Learning Object Quality Assessment and Analysis System (LOQAAS) to Provide Learning Object Quality improvement recommendations. International Journal of the Computer, the Internet and Management (JCIM), (Accepted for publishing in JCIM Volume 28, No. 1, January - April 2020).

รางวัลที่ได้รับ:

นักศึกษาดีเด่น ประเภทวิทยานิพนธ์ดีเด่นระดับปริญญาเอก กลุ่มสาขาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี ประจำปี 2562 สมาคมสถาบันอุดมศึกษาเอกชนแห่งประเทศไทย

  Dissertation Title:   การพัฒนาตัวชี้วัดและระบบประเมินคุณภาพเลิร์นนิงอ๊อบเจ็กต์ (A Development of Learning Object Quality Indicators and Evaluation System)
  Advisor: ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.สุรศักดิ์ มังสิงห์
 

 

บทคัดย่อ

วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาตัวชี้วัดคุณภาพเลิร์นนิงอ็อบเจกต์และเพื่อการพัฒนาระบบประเมินคุณภาพเลิร์นนิงอ็อบเจกต์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยจำนวน 206 คน ประกอบด้วย กลุ่มผู้พัฒนาคุณภาพ กลุ่มนักการศึกษา/ผู้ออกแบบระบบการเรียนการสอน และ กลุ่มผู้ใช้งาน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบบันทึกข้อมูลการสนทนากลุ่ม และแบบสอบถามเพื่อการยืนยันตัวชี้วัด  การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงผสมผสาน ทั้งการวิจัยเชิงคุณภาพและวิจัยเชิงปริมาณ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพ ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ ได้แก่ การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจและการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน ผลการวิจัยสรุปได้ว่า ตัวชี้วัดคุณภาพเลิร์นนิงอ็อบเจกต์ มี 4 มิติ  35 ตัวชี้วัด ประกอบด้วย มิติคุณภาพด้านโครงสร้าง 22 ตัวชี้วัด  มิติคุณภาพด้านการศึกษา 6 ตัวชี้วัด มิติคุณภาพด้านการเรียนการสอน 4 ตัวชี้วัด และมิติคุณภาพด้านเทคโนโลยี 3 ตัวชี้วัด  ระบบประเมินคุณภาพเลิร์นนิงอ็อบเจกต์ สามารถประเมินคะแนนตามตัวชี้วัดแต่ละมิติ สามารถวิเคราะห์ช่องว่าง   (Gap Analysis) และบอกจุดแข็ง จุดที่ควรพัฒนาและจุดที่ควรปรับปรุงอย่างเร่งด่วน ระบบสามารถให้คำแนะนำ โดยแสดงรายละเอียดตามข้อมูลที่ได้จากการวิเคราะห์ช่องว่าง (Gap Analysis) นอกจากนี้ระบบยังสามารถรายงานผลคะแนนประเมินคุณภาพเลิร์นนิงอ็อบเจกต์ เพื่อให้ทราบถึงระดับประสิทธิภาพของเลิร์นนิงอ็อบเจกต์ รวมไปถึงคำอธิบายลักษณะของระดับคุณภาพที่ได้ และส่วนที่ควรมีการปรับปรุงให้ดียิ่งขึ้น

 

 

ABSTRACT

The objectives of this research were to development quality Indicators and an assessment system for learning objects based on the developed quality indicators. The sample used consisted of 206 people from three groups, i.e. quality developer, educator/instruction designer and system user. The research instrument is consisted of data record form the focus group and the questionnaire to identify for quality indicators confirmation. Data analysis was conducted using combined qualitative and quantitative research methodology. Principle for developing the Indicator of Learning Objects. It’s a study of relevant documents and research, synthesize information, classify quality dimensions and considering the indicators in each dimension. The indicators can be applied in practice. Published for developing the Assessment system of Learning Object. The introduction of the indicators in each dimension of development make an assessment system. To be used in evaluating the quality of the learning object is more convenient.
               

The research found that there are 4 dimensions and 35 quality indicators of learning objects, which are consists of 22 indicators in structural dimension, 6 indicators in educational dimension, 4 indicators in learning and teaching dimension, and 3 indicators in technological dimension.  The developed assessment system can evaluate the quality of learning objects based on the developed quality indicators for each dimension. The system can perform gap analysis and determine strengths and weakness of the learning object for immediately improvement. The recommendation for improvement was based on detailed gap analysis and evaluation result of the learning object. In addition the system can report the score of quality level of the evaluated learning object including description of the quality and the parts that should be improved even further.