Members of Learning Innovation Technology Lab

 

 

ดร.วรสรวง ดวงจินดา

 

Research Interest:

  • e-Learning Maturity Model
  • e-Learning Delivery Method
  • Open Courseware

Selected Published papers:

  • Duangchinda Vorasuang, Kim Young Hwan, Mekhabunchakij Kittima “Mobility and e-Learning Delivery Methods: Through the Perspectives of Thailand Cyber University Project (TCU)”, Asia-Pacific Collaborative education Journal Vol.6 No.1 pp.30-49.
  • Vorasuang Duangchinda, Nitcha Chamniyan and Nipada Trairat, "Towards Online Learning Excellence of Higher Education in Thailand: Open Educational Resources Initiative at Sripatum University", Proceeding of the 4th Asia Regional OpenCourseWare and Open Education Conference 2012 (AROOC 2012).
  • V. Duangchinda Vorasuang, Y.H.Kim, and K. Mekhabunchakij, "Mobility & Delivery Method: Perspectives from Higher Education of Thailand", The International e-Learning Conference 2011 (IEC2011), January 13, 2011.
  Dissertation Title: การประเมินหลักวิธีนำส่งสื่อการเรียนการสอนเชิงบูรณาการด้วยคุณสมบัติการเตลื่อนที่ เพื่อการพัฒนาเกณฑ์ประเมินวุฒิภาวะอีเลิร์นนิงในประเทศไทย (Assessment of Integrative Delivery Method based on Mobility Towards EMM for Education in Thailand)
  Advisor: ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.สุรศักดิ์ มังสิงห์
  Co-Advisor: ดร.กิตติมา เมฆาบัญญชากิจ และ Young Hwan Kim
 

 

บทคัดย่อ

วิทยานิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์เพื่อการศึกษาและวิจัยถึงการประเมินหลักวิธีนำส่งสื่อการเรียนการสอนเชิงบูรณาการเรื่องคุณสมบัติของการเคลื่อนที่เพื่อการพัฒนาเกณฑ์ประเมินวุฒิภาวะอีเลิร์นนิงในประเทศไทย งานวิจัยนี้มีสี่ส่วนคือ 1) ศึกษาอย่างละเอียดถึงหลักวิธีนำส่งสื่อการเรียนการสอนเชิงบูรณาการ 2) ประเมินวิธีนำส่งสื่อการเรียนการสอนที่มีประสิทธิภาพสูงขึ้นอย่างมากเมื่อมีคุณสมบัติของการเคลื่อนที่ 3) ประกอบวิธีนำส่งสื่อการเรียนการสอนนั้นในกระบวนการของมิติแห่งการนำส่งสื่อการเรียนการสอนของเกณฑ์ประเมินวุฒิภาวะอีเลิร์นนิง และ 4) แนะนำรูปแบบของการพัฒนาหลักวิธีนำส่งสื่อการเรียนการสอนเชิงบูรณาการด้วยคุณสมบัติของการเคลื่อนที่ภายในมิติแห่งการนำส่งสื่อการเรียนการสอนของเกณฑ์ประเมินวุฒิภาวะอีเลิร์นนิง สำหรับการศึกษาในประเทศไทย ซึ่งงานวิจัยนี้ได้รับการสนับสนุนจากโครงการจัดตั้งมหาวิทยาลัยไซเบอร์ไทยและได้รับข้อมูลวิจัยจากผู้เชี่ยวชาญด้านการประเมินคุณภาพอีเลิร์นนิงระดับโลกจำนวน 8 ท่าน ได้รับข้อมูลวิจัยและตรวจสอบรูปแบบงานวิจัยโดยคณาจารย์ผู้เชี่ยวชาญการสอนออนไลน์ของโครงการจัดตั้งมหาวิทยาลัยไซเบอร์ไทย 14 ท่าน และได้ยืนยันผลการวิจัยโดยคณาจารย์ระดับอุดมศึกษาผู้มีประสบการณ์ในการสอนออนไลน์ 118 ท่าน  ผลของการศึกษาพบว่า  Forum, Brainstorming, Discussion Group, Conference, Buzz group, Computer network, Meeting, Teleconferencing เป็น 8 หลักวิธีนำส่งสื่อการเรียนการสอนเชิงบูรณาการด้วยคุณสมบัติของการเคลื่อนที่ ที่สมควรนำไปพัฒนามิติแห่งการนำส่งสื่อการเรียนการสอนของเกณฑ์ประเมินวุฒิภาวะอีเลิร์นนิงสำหรับการศึกษาในประเทศไทย

Abstract

The objectives of this study were to access the Integrative Delivery Methodology (IDM) based on Mobility towards e-Learning Maturity Model (eMM) for Education in Thailand. The research consisted of four parts, first: to comprehensively study about the IDM, second: to access modes of IDM that can be significantly improved with Mobility, third: to apply the identified IDM Modell's Mode to the Delivery Dimension of the eMM across five processes, and lastly to propose recommended model to Enhanced IDM with mobility within the Delivery Dimension of the eMM, suitable for education in Thailand. The research was carryied on with support from Thailand Cyber University (TCU) project. There were 8 International e-Learning expert in e-learning quality assurance and 14 e-Learning lecturers who have vast experience in teaching and learning online from TCU who gave interviews and helped with model verification processes. In addition, 118 lead e-Learning lecturers from  Higher Education institutions around Thailand were surveyed to confirm the findings. The results of the study revealed that the Forum, Brainstorming, Discussion group,  Conference, Buzz group,  Computer network, Meeting, Teleconferencing werel identified as is 8 critical IDM models and therefore were proposed for the enhanced IDM with Mobility within the Delivery Dimension of the e-Learning Maturity Model (eMM) Framework suitable for education in Thailand.